GÜNLÜK YAŞAMDA VE HAVACILIKTA PAS GEÇME

Yaşamda bazen çok iyi planlayıp yapmak istediğiniz bir şey beklenmedik  etken veya etkenler nedeniyle gerçekleşemez. Özellikle yapılması istenen şeyin tam da sonuna yaklaşıldığında ortaya çıkan  bu olumsuzluklar önceden tahmin edilmiş olsa da bazen  ihmal edilebilir olarak değerlendirilmiş ve planın içine dahil edilmemiştir. İşte tam burada; ortaya çıkan ve planın gerçekleşmesine engel olan bu etkenler bizi yeniden bir plan yapmaya yöneltebilir veya tam aksine her şeyi  göze alıp işe devam edebiliriz. Şans yanımızda ise istediğimiz şey biraz da korkutarak, heyecanlandırarak da olsa  gerçekleşir; lakin şanslı değilsek sonuç hüsran olur ve bu kez keşke devam etmeseydim de yeniden düşünüp yeni bir yaklaşımla olayı sonuçlandırsaydım hatta tamamen vazgeçseydim diye kara kara düşünürüz.

Ben bu halleri eski bir pilot olarak pas geçme olayına çok benzetmekteyim. Gerekli teknik hesaplamaları(süratiniz, gerekli uçak konfigürasyonu, rüzgar ve pist durumu v.b)doğru olarak yapıp planlanan  iniş için yaklaşma yaparken beklenmeyen bir rüzgar yön ve/veya hızında değişiklik, son anda pistin değiştirilmesi ,arzu edilen uçak konfigürasyonunu sağlayamamak (kanat sistemi arızası gibi) veya önünüzden inen uçağın pisti hala terketmemiş olması gibi hemen akla gelebilecek benzer bir çok olumsuzluklar pilotu inişten vazgeçmeye zorlayabilir.  Böyle bir durumda kural: tereddüt etmeden pas geçme usullerini uygulayarak yeniden iniş hazırlıklarını yapmak üzere daha önceden ilgili havaalanı için düzenlenmiş uçuş hattı  içinde kalıp  olumlu koşulları sağlayarak tekrar inişe gelmektir. Ancak ne yazık ki bazı pilotların bu yaşamsal kurala uymayıp pas geçme işlemi yerine iniş yapmakta ısrarları ne yazık ki bir takım istenmeyen sonuçlara , hatta  ölümlü kazalara bile  neden olduğu görülmüştür. Bu gerçeklerden hareket ederek, modern uçuş eğitimlerinde bu konulara daha çok önem verilerek işlenmesi yanısıra gibi pas geçme konusunda pilotlar cesaretlendirilmekte ,diğer bir deyişle tereddüt edilmemesi telkin edilmektedir.Bu bağlamda uçak yolcularının bir pas geçme halinde nekadar rahatsız olduklarını hatta korkuya kapıldıklarını bilen bir  kişi olarak şunu söylemeliyim ki eğer pas geçilmiş ise mutlaka bir olumsuzluk ortadan kaldırılmış emniyetsiz bir durum yok edilmiş demektir, yolcuların içi rahat olsun.

 Şimdi yukara anlatılan  havacılık olayından tekrar gündelik yaşamımıza geçersek; planlayıp yapmak istediğimiz bir işin sonuçlanması sırasında karşılaştığımız olumsuzluklarda  sonucu bir an önce almak aceleciliği ve  duygusallığı ile, ortaya çıkan  olumsuz faktörlere aldırmadan veya küçümseyerek işe devam etmek yerine,  koşulları tekrar düşünüp analiz etmek ve yeni bir planlama yapmak çok doğru olmaz mı? Aksine hareket etmenin sonucu pas geçmeyip iniş yapmakta ısrar eden pilotun karşılaşacağı tatsız sonuçları davet etmekten başka bir şey olmayacaktır. Demem odur ki, günlük yaşamda,  planlayıp ulaşılmak istenen herhangi bir hedefe erişmeyi olumsuz etkileyeceği görülen  hatta hissedilen  şartları  asla  göz ardı etmeksizin en  ufak  bir şüphede yeni bir planlama için tereddütsüz PAS GEÇMENİN ciddi bir öneme sahip olduğunu düşünmekteyim.
Emniyetle kalın


Kerrar Kaptan
5 Ocak 2019
İstanbul

Comments

Popular posts from this blog

Başlangıç